"Hay en el mundo un lenguaje que todos comprenden: es el lenguaje del entusiasmo, de las cosas hechas con amor y con voluntad, en busca de aquello que se desea o en lo que se cree".


Paulo Coelho


divendres, 3 de desembre del 2010

Argumentació gràfica: TIC a l'educació infantil




L’argumentació gràfica s’ha elaborat seguint el model d’argument de Toulmin, que inclou sis apartats:
- Fets: premisses de partida.
- Justificació: elements que sustenten els fets.
- Recolzament: fonamentació teòrica dels fets i la justificació.
- Modalitat: permet una conclusió en forma de tesi que serà veritat en certa manera o modalitat.
- Excepcions: possibles excepcions a la tesi proposada.
- Conclusió: tesi que es deriva dels fets i la justificació. Tot seguit es pot veure

L’argumentació gràfica elaborada gira entorn del Fil Informàtica a l’Educació Infantil, en aquest fil es va iniciar la discussió sobre la informàtica però poc a poc es va substituir per un concepte més ample i es va parlar de la utilització de les TICs en aquesta etapa.

En l’argumentació gràfica proposada es parteix com a fets de les finalitats de l’Educació Infantil (socialització, comunicacio i descoberta de l’entorn), aquests fets justifiquen la necessitat que els infants descobreixin la realitat per mitjà dels seus sentits, explorant i experimentat amb l’entorn, i es considera que hi ha manca de maduració per utilitzar les TIC en aquests edats.

Aquesta idea es recolza teòricament en la psicologia cognitiva i el constructivisme, especificant les teories de Piaget i Vigotsky, fent especial incidència en les etapes de desenvolupament cognitiu (en el cas que ens ocupa etapa sensoriomotriu i preoperacional), així com en la participació mediada de l’adult per anar incorporant nous coneixements (Zona de Desenvolupament Potencial), fent especial incidència en la interacció social com a mitjà per a construir
coneixements.

L’argumentació conclou que les TIC no són adequades a l’etapa d’Educació Infantil ja que poden produir representacions esbiaixades de la realitat, posant especial emfàsi en l’empobriment cognitiu que suposarien aquestes representacions, encara que no es nega que la utilització de les TIC pot millorar la qualitat de l’educació i es considera necessari fer un ús esporàdic de les mateixes, ja que aporten noves metodologies de treball.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada