"Hay en el mundo un lenguaje que todos comprenden: es el lenguaje del entusiasmo, de las cosas hechas con amor y con voluntad, en busca de aquello que se desea o en lo que se cree".


Paulo Coelho


divendres, 18 de desembre del 2009

Tancament de l’assignatura i avaluació

Un blog, o bitàcola, és un lloc web que s’actualitza periòdicament i que recopila cronològicament texts o articles d’un o varis autors, aquest/s conserven la llibertat de deixar publicat el que consideri/n pertinent.

L’assignatura “Interculturalitat i Educació” tenia com una activitat transversal la creació d’un blog, aquesta activitat ens ha permès anar actualitzant les nostres reflexions sobre la resta d’activitats desenvolupades, essent una manera de compartir les nostres impressions amb els companys/es sobre què és la interculturalitat.

Pens que el blog ha servit per anar fent una autoavaluació de la matèria, ha suposat un espai de reflexió on poder expressar inquietuds, dificultats i elements que ens han cridat l’atenció, tant dels conceptes teòrics dels mòduls com de les activitats proposades pels consultors.

Personalment he visitat una sèrie de blogs de la meva aula a l’atzar, m’ha sorprès trobar una companya (Carme Gràcia) que havia avaluat la mateixa webquest que jo a la PAC 3, he llegit amb molt d’interès la seva aportació per comprovar les semblances i diferències amb la meva valoració. Ha estat un exercici interessant, ja que m’ha permès veure que, en ocasions, passam per alt alguns detalls que altres persones consideren importants.

Respecte a la utilització posterior del blog, crec que és una eina que cal guardar com a portafoli de curs, ja que conté elements molt específics de la matèria “Interculturalitat i Educació”. En el meu treball diari pens que seria interessant obrir nous blogs relacionats amb la meva tasca professional o com complement de matèries que puc impartir. Concretament podria ser útil en la matèria de Psicologia de l’etapa de Batxillerat, on els alumnes podrien anar recopilant informació sobre diferents temàtiques (teories psicològiques, trastorns, processos mentals, ...)

Finalment com a avaluació de l’assignatura, m’agradaria comentar que aquesta assignatura m’ha sorprès des de l’inici. Tal i com vaig comentar en la primera entrada del blog (Inici, 18/09/09) pensava que seria una assignatura més teòrica, sobre les teories que sustenten la interculturalitat, les diferents polítiques interculturals i orientacions per treballar la interculturalitat en el món educatiu. En canvi, des del primer moment, ens hem trobat amb situacions pràctiques i quotidianes, que hem hagut d’analitzar des de la teoria. Aquesta forma de treball permet un aprenentatge significatiu i funcional, passant de la teoria a la pràctica i oferint-nos pautes de treball per al nostre futur treball com a psicopedagogs/es.

La relectura de les aportacions indica una evolució en els coneixements amb una línia de continuïtat, és a dir les PAC estan enfocades de tal manera que a partir d’una idea central, la interculturalitat, els estudiants analitzem diferents aspectes de la mateixa:
- provar nosaltres mateixos jocs interculturals i valorar l’impacte que ens poden causar, establint paral·lelismes amb les nocions teòriques
- analitzar l’actuació de cada professor implicat en una situació d’interculturalitat, en un determinat context i amb uns alumnes concrets
- conèixer diferents recursos per treballar la interculturalitat, com són les webquests
- crear una webquest per afavorir les habilitats interculturals
- analitzar materials per a treballar la interculturalitat que podem trobar a la xarxa, valorant els components pedagògics i l’aplicació didàctica de l’esmentat material

En definitiva, ha estat una assignatura sorprenent, que ha conjugat molt bé la teoria i la pràctica, i que m’ha permès endinsar-me en conceptes que ajuden a entendre la nostra actual realitat social (diversitat, etnocentrisme i relativisme culturals, multiculturalitat, interculturalitat, concepte de cultura, estils docents, ...), tot això a partir de les TIC, que són una eina imprescindible per treballar actualment en el món educatiu.

Com a proposta de millora, pens que seria interessant (tal i com vaig comentar en l’entrada Avaluació de recursos, 13/12/09), que les webquest que hem elaborat fossin avaluades, a més de per la consultora, pels companys i a partir de comentaris en els blogs. Crec que seria un exercici interessant i ens permetria tenir una valoració de la seva utilitat com a recurs pedagògic i aplicació didàctica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada