"Hay en el mundo un lenguaje que todos comprenden: es el lenguaje del entusiasmo, de las cosas hechas con amor y con voluntad, en busca de aquello que se desea o en lo que se cree".


Paulo Coelho


diumenge, 13 de desembre del 2009

Avaluació de recursos

La interculturalitat és un model de relació entre cultures, que propugna la igualtat de tots els grups diferenciats. Aquests grups han de construir, per mitjà del diàleg i el consens, la societat i la cultura.

Vivim en una societat diversa, on conviuen múltiples cultures que es troben en contacte, essent l’escola un d’aquests llocs de contacte que millor permeten treballar la construcció de la societat.

Seguint aquesta idea la interculturalitat és una eina de treball que hauria d’impregnar el currículum i les tasques que es realitzen dins l’àmbit escolar. Consider que una manera de facilitar la interculturalitat és cooperar entre alumnes de diferents cultures, o fins de tot de la mateixa, per aprendre a relativitzar els punts de vista i arribar a acords sobre la informació que es va obtenint.

En aquest punt ens hem de demanar, que pot aportar una webquest a les habilitats de caràcter intercultural?

Per una banda, les webquest són eines de treball estructurades i sistematitzades, a nivell pedagògic permeten un treball autònom de l’alumne, amb uns criteris d’avaluació clars i que sempre es tenen a mà per consultar.

Per altra banda, permeten plantejar activitats per realitzar en petit grup, on cada alumne té un rol determinat que es complementa amb els rols dels companys/es. Aquesta estructura de treball permet desenvolupar estratègies de treball cooperatiu i col·laboratiu.

Una webquest adreçada a conèixer diferents cultures i formes de vida permet tant la relativització de punts de vista, per mitjà de la informació que s’obté de cada cultura, com realitzar activitats que fomentin el treball conjunt, per tal que els alumnes puguin treballar plegats i consensuar el resultat de les mateixes. Es conjuguen així els dos elements esmentats: el treball autònom de descobriment i aprenentatge, i la tasca col·laborativa.

A més, la utilització de les TIC és una metodologia de gran atractiu pels alumnes, que han d’aprendre a manejar-se dins la xarxa. La xarxa és una gran font d’informació, per cal tenir competències per treballar amb aquesta informació, aprenent a destriar informació vàlida de la no vàlida i comparant diferents fonts. Les webquest plategen activitats pautades i amb unes fonts d’informació precises, que eviten la dispersió de l’alumne dins la xarxa.

Igualment els professors ens hem de sabre manejar a la xarxa, on trobam multitud de recursos per utilitzar, però són tots adequats? Nosaltres també hem d’aprendre a destriar informació vàlida i no vàlida, per això la PAC 3 és de gran utilitat, ja que ens ensenya una manera pràctica de catalogar els recursos existents, ens permet destriar els seus aspectes pedagògics i analitzar la seva aplicació didàctica, així aprenem a valorar si aquest recurs ens potser útil o no amb els nostres alumnes.

En aquest sentit, consider que tant la PAC 2 com la PAC 3 ens aporten eines per a la nostra futura activitat com a psicopedagogs/es. Per mitjà d’aquestes activitats hem après a crear webquest, que tenen gran aplicabilitat a qualsevol matèria i no sols per a orientació i tutoria, i a analitzar recursos en línia.

Aquestes tasques, tant de creació com de reflexió, permeten fer una aplicació pràctica dels conceptes teòrics de l’assignatura. Per tant no parlam d’interculturalitat amb abstracte sinó que podem oferir eines pràctiques i concretes a la resta de professorat.

Ambdues PAC ens doten d’eines pedagògiques per poder fer front a les nostres funcions, i és interessant destacar que són activitats amb una línia de continuïtat:

- en primer lloc, la PAC 2 ens permet fer una recerca sobre diferents webquests per obtenir una visió general sobre aquest tipus de recurs, que ens ajudarà en el procés de creació de la nostra pròpia webquest

- en segon lloc, la PAC 3 ens permet aprendre a valorar diferents recursos, entre ells les webquests, per determinar el seu interès pedagògic

Aprendre a crear i valorar recursos és una activitat que ens ajudarà particularment a la nostra tasca diària, ja que ens permetrà adaptar-nos a la realitat de cada grup-classe, i fer front a les seves necessitats i interessos.

Finalment, crec que podria ser interessant que cada una de les nostres webquest fos avaluada per algun/s companys/es de l’aula, així tendríem una visió més ampla de la seva possible utilitat i de la utilització dels conceptes teòrics de la matèria.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada