"Hay en el mundo un lenguaje que todos comprenden: es el lenguaje del entusiasmo, de las cosas hechas con amor y con voluntad, en busca de aquello que se desea o en lo que se cree".


Paulo Coelho


dilluns, 10 de gener del 2011

Conclusions sobre l'elaboració del projecte

L’elaboració d’aquest projecte ha estat una tasca de reflexió i anàlisi, a més ha suposat posar-se en el lloc de l’alumne per saber què li podria interessar. A l’hora de decidir el problema vaig donar moltes voltes sobre els diferents tipus de problemes, em vaig decidir per aquest al trobar que tenia una aplicació pràctica en el meu centre de treball, a més de considerar-lo un problema significatiu per a l’alumnat. La informació que inclou el projecte ha estat fruit d’una reflexió sobre les qüestions que els alumnes m’han anat demanat al llarg de tres cursos acadèmics on he exercit d’orientadora de l’etapa de Batxillerat.

Pens que aquesta pràctica m’ha aportat una visió integradora de les TIC i l’aprenentatge significatiu, ja que és fàcil parlar d’aprenentatge significatiu a nivell teòric però cal trobar-li un aplicació pràctica que permeti la construcció de coneixement, en aquest sentit és fa necessari plantejar activitats d’ensenyament-aprenentatge que impliquin :
- un procés actiu per part de l’alumne ja que ell és el responsable últim del resultat de l’aprenentatge
- una connexió entre el coneixement que ja tenen els alumnes i els nous continguts
- una col•laboració entre el professor i l’alumne, així com entre els alumnes, ja que així s’aprofiten les capacitats i habilitats de cada un d’ells
- una intencionalitat d’aprendre per part de l’alumne
- una conversació entre professorat i alumnes, ja que aprendre implica un procés social i dialògic de construcció del coneixement
- un context significatiu, que permeti situar l’activitat en un context real o simulat
- una reflexió sobre el procés desenvolupat i les decisions preses en aquest procés

Per la meva banda, consider bàsic que el procés d’ensenyament-aprenentatge sigui reflexiu, tant per part del professor com per part de l’alumne, ja que reflexionar sobre els continguts i els coneixements és la millor manera d’integrar-los en les nostres estructures mentals i per tant d’elaborar models mentals que incloguin els canvis conceptuals que s’hagin produït. Consider que si no es fa aquest procés de reflexió es treballa de manera mecànica i memorística sobre els continguts de l’aprenentatge.

Finalment esmentar que en aquest procés de construcció de coneixement, les TIC ofereixen als alumnes entorns d’aprenentatge atractius que els ajuden en la construcció de models mentals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada