"Hay en el mundo un lenguaje que todos comprenden: es el lenguaje del entusiasmo, de las cosas hechas con amor y con voluntad, en busca de aquello que se desea o en lo que se cree".


Paulo Coelho


dimarts, 2 de novembre del 2010

Conclusions informe de síntesi

Com a conclusions d’aquesta activitat cal afirmar l’existència del canvi conceptual. He pogut comprovar aquest canvi a partir de la comparació entre les meves idees inicials sobre els conceptes bàsics de la matèria i les actuals, concretament he incorporat aquests nous conceptes:

- Paradigma CTS: entén la relació entre tecnologia i ciència com un procés en el qual s’incardinen factors socials, econòmics, polítics i culturals.

- Teixit sense costures: perspectiva de relació entre tecnologia i societat, que implica que per haver construccions tecnològiques cal tenir en compte el context social, econòmic, polític i científic, on aquestes construccions estan emmarcades.

Per altra banda la meva visió sobre la Tecnologia ha variat, passant d’una posició determinista a un altra més global, on la Tecnologia no és sols l’aplicació o incorporació de les tecnologies de la informació i la comunicació a diferents camps, sinó el disseny d’estratègies planificades per a l’acció i resolució de problemes específics.

També he pogut copsar la necessitat de crear mapes mentals per estructurar la informació apresa. En aquest sentit cal partir dels nostres coneixements previs i dels mapes mentals que formam de manera intuïtiva en un primer moment, per anar elaborant mapes cada vegada més complexos per mitjà de l’experiència i la reflexió sobre els nous conceptes apresos. Aquesta manera de treballar té les seves arrels en les teories de la psicologia cognitiva i el constructivisme, que ens diu que les persones construeixen el coneixement de manera activa, jugant els docents un paper de mediadors entre la nova informació i els alumnes.

En aquesta construcció del coneixement les TIC poden jugar un paper important, ja que ens ajuden en la creació de mapes mentals d’una manera atractiva, com per exemple hem vist utilitzant un determinat programari (CMAP) en aquesta PAC per crear un mapa conceptual. En l’article de Jonassen (Jonassen, 2003 “La creació de mapes mentals per al canvi conceptual”), se’ns expliquen diferents TIC que permeten crear mapes mentals, com els models de sistemes o d’experiències (històries), entre d’altres.

Finalment he trobat interessant la revisió dels mites sobre les TIC, ja que és una manera de desmuntar les idees preconcebudes sobre les mateixes. Centrant l’atenció en el món educatiu puc dir que considerava que les tecnologies eren un entorn atractiu i amb possibilitats diferents dels mètodes tradicionals, i ara veig que el valor de les tecnologies depèn fonamentalment de la capacitat per relacionar-les amb la resta de variables curriculars (objectius, continguts, professor, alumne, ...)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada